Olen etelä-espoolaisena ahkera Rantaraitin kulkija. Kävelen, sauvakävelen, välillä harrastan kevyttä hölkkää. Vastaan tulee kaiken ikäisiä rantamaisemista nauttivia kaupunkilaisia, koirien ulkoiluttajia, pyöräilijöitä, turistejakin. Venelaitureiden, uimarantojen ja parkkipaikkojen lähellä kioskit ja kahvilat tarjoavat mukavia lepohetkiä. Aurinkoisina kesäpäivinä niiden lähistöillä kadunvarret ja pihatkin ovat täynnä autoja, polku- ja moottoripyöriä.
Raitin viehätys perustuu sen saavutettavuuteen, 40 km pituuteen, vuodenaikojen vaihteluun, monipuolisiin luonto- ja maisemanäkymiin ja etappeina toimiviin rantapalveluihin. Sekä ihmiset että koirat tapaavat tuttuja. Kaikki hyvin!
Kaupunki tavoittelee Länsimetron varteen kävelyetäisyydelle Rantaraitista 70 000 uutta asukasta. Tavoite vastaa Vaasan, Hämeenlinnan tai Lappeenrannan nykyistä väkilukua ja on noin puolet Espoon kasvutavoitteesta. Jo nyt on näkyvissä, että luonto kuluu paikoitellen puhki. Mitä enemmän käyttäjiä, sen enemmän kuluttajia ja sen myötä raitin luonteen pysyvää muuttumista. Edessä on valintoja. Joko annetaan luonnon kulua puhki, rajoitetaan kulkureittejä herkimmillä paikoilla luonnonsuojelualueiden tapaan tai korvataan nykyisiä luonnonympäristöjä paikallisesti kaupunkimaisemmalla, kulutusta kestävämmällä ympäristörakentamisella.
Paras ratkaisu on jakaa rasitusta ja toteuttaa Espooseen väestönkasvua vastaavia yhtä vetovoimaisia muitakin vaihtoehtoja. Toimiville reiteille eri puolilla kaupunkia, niin idästä länteen kuin etelästä pohjoiseen, on monenlaista tarvetta.
Espoonjokilaakso on ainutlaatuinen, laaja alue ja tarjoaa täysin Rantaraitin veroiset kehitysmahdollisuudet. Se johtaa Kirkkonummen naapurista Espoon läpi Vantaalle. Sen varrella on vaihtelevaa luontoa, historiaa, kulttuuria ja palveluja, joita voidaan edelleen kehittää. Samalla voidaan ratkaista luontevalla tavalla Träskändan kartanon alennustila. Kartano ja kartanopuisto kuuluvat yhteen ja kartanon sijainti tarjoaa loistavat puitteet kävijäkeskukselle, jossa voidaan informoida reitin upeaa erityslaatua ja tarjota kulkijoille pysähdyspaikka ja lepohetki. Reitin lyhyitä palasia sisältyy jo kaupungin Kotiseudun ulkoilupolut -ohjelmaan, mutta konkreettiset toimenpiteet yhdistämisestä puuttuvat ja visio on vielä yhteen sovittamattomina pirstaleina. Lisäksi asunto- ja muu rakentaminen kilpailee samoista paikoista. Asemakaavoitus, reittien rakentaminen ja palvelujen kehittäminen kuuluvat kaupungin organisaatiossa kaikki eri organisaatioille ja siksi tarvitaan yhteen kokoavaa visiota, tahtoa, organisointia ja projektia.
Tarvitsemme Espoonjokilaakson reitistölle konkreettisen toteutusohjelman.
#reititjaraitit
#rantaraitti
#espoonreitti
#espoonrantaraitti
#espoonjokilaakso